Sunday, October 2, 2016

Kain Batik

Kain Batik.

Siapa sangka dengan kain batik pun kita boleh ambil pengajaran buat diri kita?
Allah kurniakan aqal buat diri kita berfikir akan kejadiannya.

Kain batik yang coraknya menarik dan menyebabkan orang lain tertarik melihatnya.
Di sebalik setiap calitan dakwat pada kain tersebut mempunyai nilainya yang tersendiri.
Apabila si tukang pewarna kain batik tersebut mencalit setiap corakan tersebut, dia sudah punya aturan, idea dan perangkaannya yang tersendiri untuk mencantikkan kain batik tersebut.
Andai dia tidak teliti, Ah! Sudah pasti lukisannya yang patutnya indah menjadi buruk tidak menarik. Maka si tukang pencalit kain batik itu harus punya satu minda yang kosong supaya dapat fokus pada setiap pencorakannya.

Yah! Begitu juga manusia di dalam kehidupannya.
Patutnya dia punya misi dan visi yang jelas untuk menentukan kehidupannya. Adakah dia mahu hidupnya penuh dengan pencorakan yang indah atau hasil corak yang buruk? Pasti setiap insan punyai fitrah untuk miliki kehidupan yang baik kan?
Maka seharusnya minda manusia punyai tahap pemfokusan yang baik. Yakni dalam setiap perkaranya yang dia lakukan, haruslah dia punyai niat ikhlas untuk beribadat kepada Penciptanya, Allah ta'ala. Bukannya saja saja dia mahu mencampak dakwat kehidupannya ke kancah kehidupan yang sia-sia! Pasti ia merugikan dirinya sendiri.

Maka, jadilah seperti tukang pencorak kain batik yang indah dan berharga mahal, supaya kehidupan kita juga menjadi indah dan redha di sisi Allah!


2 Oktober 2016
8pagi

No comments: