Tuesday, January 15, 2013

Sharing with Ukhti ;)

Di Perak : satu message telah berjaya dihantar.
Di PJ : satu pesanan email telah berjaya masuk dalam inbox.

----------------------------

Assalamualaikum.

InsyaAllah, malam ni kita nak share benda yg haritu tu. Yg dah lama sangat tuu, hehehe. Yg majlis cinta ilmu by ustaz zulkifli albakri kat tv alhijrah haritu, heee.

Bismillah. Oke, kita just share apa yg kta dapatlah drpd sharing ustaz tu. Em. Dekat dunia ni...ada macam-macam jenis manusia, kan? Jadi, pastilah pemikiran diaorang pun berlainan. N then, there it is.. muncul satu persoalan..

Bagaimanakah seseorang manusia tu melihat alam ni?
Basically ada beberapa level manusia..

First, dia tengok alam ni, dia rasa biasa-biasa saja. Ada pokok, ada sungai, ada langit, ada kereta. So what? Lantaklah....
Second, orang ni dia tengok, eh macam mana eh pokok ni jadi? Hmm..menarik jugak kalau nak selidik. Hebatnyalah benda alam ni..something like that lah orang tu fikir..
Third is someone yang bila tengok alam ni, dia tengok dengan penuh iktibar.. means, everything that he/she sees, she will relate to Allah. spe yang cipta gunung-ganang? manusia yang pelbagai rupa? pokok bunga yang menawan? and there it is... dia mula memuji kebesaran Allah. sebab dia tahu, siapalah yang mampu menciptakan alam dan seluas segala isi semua benda ini melainkan Allah 'Azza Wajalla? Allahu Akbar.

and jom refleksi diri, yang mana satukah kita? T_T

Dan ustaz ada cakap, ulul albab adalah seseorang yang punyai mata hati, yang bila lihat sesuatu, dia akan lihat dengan iktibar&berfikir. Bukan hanya sekadar melihat and then pergi ja..bukan macam tu...bukan.

Dan dalam setiap perkara yang kita buat, kita patut sandarkan pada ALLAH. Tiap kali kita nk buat kerja ke apa, makan ke, minum ke, baca buku ke, driving ke, mulakan dengan BISMILLAH, dan akhiri ia dengan ALHAMDULILLAH. Kita letakkan harapan kita 100% hanya pada Allah & mintalah keredhaan daripada Dia..


Just remember ya ukhti..that,, everything that happens to us, there must be a reason / hikmah that Allah wants to give us. Pasti ada hikmahnya. Dan kita kena wajib percaya dengan segala plan Dia, because He is the best planner! 

And ustaz ada cakap, kenapa sekarang ni masih ada lagi yang lari dari landasan kebenaran?.. because they didn't know Allah.. ya, sebab mereka tidak mengenali Allah dengan sebenarnya..moga Allah terus-menerus m'berikan hidayah kpd kita dan juga kepada mereka di luar sana, insyaAllah. Amin. Bagi kita, we should spread & share  perasaan "betapa best-Nya bercinta dan mengenali Allah" tu kat orang-2 lain di sekeliling kita, supaya mereka dapat rasa apa yg kita rasa tu.. Rasa macam , "Oh, bahagianya cinta kepada Dia!". Tak rugi pun ya ukhti.. to share with them.. mereka pun mgkin sebenarnya sedang mencari-cari jugak cinta Allah, so why not we share and help them to find the true love of Allah? ;)

eh, pokok ni bunga dia warna pink lah! subhanallah, comel! ;)

Contohnye, benda simple je, kita cuba untuk hubungkaitkan dgn ciptaan Allah. Buatkan dia berfikir. cth, bila tengok pokok masa tengah siram pokok ke  kan, ce tanya dia, hmm, macam mana eh pokok ni boleh tumbuh warna hijau ceria macam ni, n then boleh bgi oksigen kat kita n haiwan2 lain..masyaALLAH..Allah tu Maha Bijak dan Sempurna, sebab tulah Dia ciptakan pokok ni, kalau tak, dah sesak nafas lah kita kat bumi ni, yo lah, asyik2 sedut carbon dioxide je.. Begitulahh.... Heheh. 

Bila kita dah kenal Allah, insyaAllah hati kita akan jadi tenang dan lapang. Because we know that ALlah is the best planner and He knows everything about us. Jadi, perbanyakkanlah zikrullah kepada-Nya..:)



And  there is some little story about Hasan al-Basri.. :)
Beliau pernah berpesan, iaitu..

-jgn terpedaya dengan syaitan
-jgn berkhalwat dengan perempuan w/pun dia rabiatul adawiyh utk ajar al-Quran
-jgn suka/ seronok dgn orang kaya/sombong/ takabbur --- akan merosakkan hati

Wallahu'alam.

Kta rasa itu je yang kta dapat share malam ni..insyaAllah.

Btw, to be a stronger muslimah, kita kena kuat melawan hawa nafsu kita. Mujahadah linafsihi. Fighting ya Ukhti! Fight like a brave warrior!  :')


zikrullah selalu.
Uhibbuki Fillah.

Assalamualaikum.

----------------------------

;)
tag : ukhti nns93!

----------------------------


Saja nak share dengan anda semua! :) Moga Allah redha. Dan maafkan bahasa sy yg agak bercampur rojak malam ini. Huhu.

No comments: