Wednesday, January 18, 2012

#Q&A : Menyesal?

Hari ini belajar benda baru lagi.
Belajar dengan salah seorang classmate pula, nama beliau, nisa, ;)

Masa : On the way to hostel, lepas habis test physics dan biology.
Tempat : Tangga DKF 2

Weyh, aku nak tanya kau satu soalan lah kan.
Boleh ke kalau aku rasa menyesal lepas dah habis satu-satu exam ke apa ke.
Kita rasa macam diri kita ni bodoh  teruk sangatlah lepas habis exam tu. Rasa macam, eh, apa yang aku jawab tadi? Aku dah usaha dah. Kenapa macam ni? Boleh ke?

Errr. Kalau menyesal pun apa gunanya..kan?
Mungkin Allah nak suruh kita muhasabah balik, adakah aku cukup bergantung pada Allah selama ini? Mungkin sebelum ni kita hanya bergantung pada usaha kita je, sampai doa pada Allah pun kita jarang-jarang lakukan. Mungkin kita dah rasa cukup dengan usaha kerahan kita. Astaghfirullah. Tapi sebenarnya tidak. Usaha tanpa doa mohon pergantungan pada Allah, bagi ana, takkan berbaloi. Takkan ada keberkatan dalam ilmu yang kita pelajari andai kita tidak kembali berbalik pada Dia, Allahu Ta'ala. Ingat, Redha ALLAH itu yang paling penting.

Sebenarnya bila kita exam kat dunia ni kan, macam test ni lah kan, kita boleh ambil pengajaran sebenarnya.
Contohnya macam kat atas tadi. Kalau kita rasa menyesal sangat lepas habis test tadi sebab tak dapat jawab betul-betul, apatah lagi kalau kita nak hadapi ujian di akhirat nanti? Timbangan amal di yaumul hisab, bersediakah kita? :'( Nak ke kita cakap, oh betapa menyesalnya akuu , kenapalah aku tak usaha lebih lagi masa kat dunia dulu-dulu? Mahukah kita? Mahukah kita menjadi orang-orang yang menyesal itu di NEGERI sana? Tepuk diri, tanya iman, tanya hati.

“Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akherat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui” ( Ar-Rum:64 )

2 comments:

hana uwais said...

sukeeeeee..ifa share2 kat ifa nye studymates ni ha...hehe...selingan ditengah2 perbincangan, suppyling hati with makanan rohani. :) jzkk ukhti ummi..hehe

UK said...

ifaaaaa..huhu..tafaddhal2..sebarkan cinta ilmu, insyaAllah (: uhibbuki fillah.