Saturday, October 13, 2012

Kerana Tiket

Bismillah.

Hari ini, banyak belajar bersabar. Sabar. Dan sabar. :)
Alhamdulillah.
Allah bagi ujian aka cabaran. Dan saya amat suka. :D

Ujiannya tak sehebat mana seperti yang pernah dihadapi sahabat-sahabat Rasulullah SAW satu ketika dahulu, tak sekuat saudara semuslim kita yang sedang menghadapi krisis kebuluran di Ethiopia, tak selantang apa yang dihadapi oleh mereka di Syria, Rohingya dan Palestin.

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..."
(Surah al-Baqarah : 286)

Tapi, itulah, Allah uji hamba-Nya berdasarkan tahap kemampuan kita. Mungkin satu kita hari nanti kita juga akan hadapi benda yang sama macam apa yang saudara semuslim kita? Sudahkah kita bersedia? Tepuk dada tanya iman. Allahu Allah.

"Kadang-kadang Allah uji kita, supaya kita jadi lebih matang." (Kak Sikin)

Kadang-kadang Allah uji kita supaya ukhuwah antara kita lebih erat. :)

Apa yang pasti, setiap ujian, musibah, cabaran yang Allah berikan tu, itu maknanya Allah sayaaang kita sangaaaat, supaya kita jadi hamba-Nya yang lebih kuat! Dan juga untuk uji level iman kita. :)

Ubahlah dari perkataan, "Ah, susahnya! Kenapa? Kenapa aku yang kena terima benda ni? Why must me? -.-"
kepada..
"Allahu Allah, sabar ya wahai diri. Allah sedang menguji. Allah sedang melihat kita. Dia sentiasa dekaaaaat dengan kita. Senyum senyum dan senyum! :))"

Wallahu'alam.


Cerita sikit : Harini ambil tiket balik raya haji kat seremban! banyak pengajaran yang aku dapat :) alhamdulillah. jazakumullahu khairan kathir pada sahabat-sahabat yang sudi meneman :) Setiap ujian yang Allah berikan itu pasti ada hikmahnya. Moga kita sama-sama terus kuat dan istiqamah. insyaAllah.

1 comment:

eR said...

Dia sentiasa dekat dengan kita...

^_^