Wednesday, July 11, 2012

Chewing Gum


I just love the sounds or the brrrr of guitars.
Tak boleh tahan tengok orang main gitar, rasa macam nak main je even tak reti. -.-'
Especially electric guitar tu.
It sounds amazing, masyaAllah.
Tapi, saya kena berpada-pada juga untuk dengar orang main gitar ni. :(
Kena pastikan saya tak langgar hak-hak saya sebagai hambaNya.
Saya tak boleh lalai.
Kena bersederhana.
Saya pernah rasa bila diri saya tidak bersederhana.
Rasa diri terlampau teruk.
Astaghfirullah.
Rasa nak benamkan diri ke dalam tanah sedalam-dalamnya sampai orang tak nampak saya.
Rasulullah S.A.W. sendiri pernah cakap dosa itu adalah sesuatu yang menyebabkan kita rasa gelisah dan tak nak orang lain tahu. Kan?
Ya, ketika itu saya rasa macam itu.
Gelisah tak tentu pasal takut orang lain tengok kita tengah masyuk layan lagu rock.
Tapi, saya terkesan dengan penulisan kat majalah JOM! edisi 03 (terima kasih krew-krew JOM!). Ada satu ketika tu penulis dia cakap, kalau depan orang ramai, berdakwah pada orang ramai bagai singaaa, tapi bila ballik rumah, malam-malam, menangis depan laptop, sebab apa? sebab layan movie-movie korea etc. Astaghfirullah. Saya terasa. 
Dan macam-macam kita bagi alasan bila kita nak dengar satu-satu lagu tu. Contohnya lagu cinta. Senang-senang je kita cakap, alah, kita salurkan lagu ni kepada Allah, cinta kepada Allah. Dan seterusnya. Begitulah manusia. Sering mereka cipta pelbagai alasan untuk memuaskan keinginannya. Sekali lagi diri saya terasa. 
Ya, berubah itu memang payah. Tapi percayalah, Allah sentiasa ada di sisi kita, Dia yang beri kekuatan kepada kita. Jadi mintalah pada Dia. Nak buang karat jahiliyah ni memang ambil masa, tapi kalau kita bertekad dengan bersungguh-sungguh & buat kerana Allah semata-mata, dan melakukan perubahan sedikit demi sedikit disertai dengan istiqamah, insyaAllah, Allah akan bantu kita.
Jahiliyah itu umpama chewing gum yang melekat di tapak kasut kaki kita. ewww. Ya, begitulah. Pada mulanya, bila kita nak tanggalkan dan campak jauh-jauh, memang agak sukar dan mengambil masa untuk hilangkan kesan lukisan chewing gum itu pada kasut kita, tapi insyaAllah lama-lama ia akan hilang juga, kan? Asalkan kita berusaha untuk buang benda alah itu! Takkanlah nak biarkan sahaja ia melekat kat kita kan?
Begitulah.
Moga, kita sama-sama dapat perhebatkan diri kita sebagai 'abid Allah dan khalifah-Nya. InsyaAllah.
Uhibbukum fillah.
Fii amanillah.
P.s : Kebanyakan intipati yang dikongsikan, saya muntahkan balik dari pembacaan majalah JOM! edisi ke-03. (Aku Mahu Bebas Jahiliyah!)
jom cari redha ilahi! ;)


Alhamdulillah.

4 comments:

Anonymous said...

berubahlah walaupun payah...
=(

syukran ats perkongsian.. ske sgt...
uhibbuki jiddan... uhibbuki fillah...
=)

UK said...

ukhti anonymous :)
fighting! moga Allah permudahkan dan kuatkan kita, inshaAllah.

uhibbuki fillah kaman <3 :))
may Allah bless u always.

Amna alias said...

Ummi, post2 nti semuanya ana suka sangat........

sangat berisi...(x mcm ana punya..haha)

UK said...

jazakillah amnahh..
idea datang dari Allah juga, heee.
Ngada2 lah amnah. nti punya lagi best. :) tiap masa, ana ternanti-nantikan post nti yang terbaru, tau.
hehehe.