Monday, May 7, 2012

#simplenote : +14 000

UK : Mak, sekarang ni dah nak dekat +14 000 lebih orang dah syahid kat Syria.
Mak : Ye?
UK : A ah. lbih kurang +20 000 jadi pelarian kat Lubnan & Turki. (Statistik menunjukkan +54 164 menjadi pelarian sejak bulan Mac di Turki, Lubnan, Jordan)
Mak : Jadi, apa yang boleh UK buat sekarang?
UK : (Sambil tenung mata mak dalam-dalam & penuh kasih sayang) Doakan untuk mereka.
Mak : Good. :)

Ya Allah, Kuatkanlah Tabahkanlah Saudara-saudara kami di Syria dan di mana sahaja mereka berada. Selamatkanlah mereka ya Allah daripada kezaliman manusia yang jahat. Amin.

Kita sebagai seorang muslim mesti ambil tahu keadaan saudara-saudara semuslim kita. Tak boleh ignore je, tak boleh buat tak tahu je macam tak de apa-apa yang berlaku. At least, kita berdoa untuk mereka. Dan juga merubah diri kita ke arah yang lebih baik supaya dapat bantu orang lain memahami apa sebenarnya yang berlaku. Kerana, masih ramai yang tidak mengetahui. Wallahu'alam.

Rasulullah Sallahu 'Alaihi Wasallam bersabda : 
"Tamsil orang-orang Mukmin dalam kasih sayang mereka, tenggang meneggang serta rahmat di antara sesamanya, bagaikan satu jasad. Jika satu anggotanya merasa sakit maka menjalar ke semua badan rasa panas dan tidak dapat tidur." (HR Bukhari dan Muslim, dari An-Nu'man bin Basyir)


sungai perak
# 2-3 hari ni banyak mendengar berita kematian ahli keluarga sahabat. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas mereka yang telah pergi. Al-fatihah.
Refleksi diri : Dah sediakah kita untuk berjumpa dengan Allah dengan amalan kita? Tepuk bantal, tanya iman.

No comments: