Wednesday, April 25, 2012

#makanan:buku

Bismillah.
Currently sedang cuba menghadam 2 buah buku :)
Pertama, novel "VT" oleh Hilal Asyraf dan "19 Tip Pendidik Cemerlang" (!) oleh  Shatar, Jasni, dan Azali.
Dua buah buku ini banyak bagi ilmu macam mana nak jadi pendidik.

Melalui novel VT, watak Ustaz Mahadzir & Coach Hussam banyak bagi gambaran guru yang sebenar. :) Tertarik. Antaranya, Coach Hussam tak pernah berputus asa untuk membentuk si Asyraf merubah ke arah yang lebih baik dan juga membentuk satu team bola tampar yang amat hebat. Daripada keras kepala semua ahli pemainnya, Coach Hussam akhirnya merubah mereka secara perlahan-perlahan ke arah satu team yang berjiwa kental, berasa 'izzah dengan Islam (bangga dengan Islam yang dibawa) dan juga melahirkan suatu ukhuwah yang amat erat dan manis macam gula melaka. Macam mana dia dapat ubah? Apa yang ana dapat simpulkan, dia (Coach Hussam) ubah mereka dengan sabar dan istiqamah dengan apa yang dia buat.

"19 Tip Pendidik Cemerlang" pula, bukunya nipis sahaja, ayat pun simple, mudah difahami.
Tips yang ana nak share dan amat suka ialah..
Selalu senyum kat "adik-adik", kena prepare awal-awal apa yang nak diajar, jangan gelabah, kena nampak confident, muka jangan pucat, be punctual! , pemurah ilmu :) , friendly.
Bila baca isi kandungan buku ni kan, rasa macam semuanya reflect balik pada apa yang Islam dah ajar kat kita, apa yang Rasulullah SAW ajar pada kita. :)

Matlamat yang jelas akan menjadi PENYULUH cahaya walaupun dalam perjalanan yang gelap dan penuh cabaran.

Banyak benda lagi yang saya kena belajar. Siapa-siapa yang ada tips lain, boleh share ;)
P/s: Kenapa semangat sangat nak baca buku pasal cikgu-cikgu ni? Owh, sebab sabtu ni ada ujian medsi (untuk course pendidikan). Hehe. Tapi bukan tu je sebab nak baca buku-buku ni, tapi sebab saya kan budak baru belajar!  :P

Dr. Sim Lai Har ; hebat dalam subjek Kimia

No comments: