Sunday, July 22, 2018





THE ONLY WAY 

TO DO GREAT

    WORK IS TO

LOVE 

WHAT YOU DO



Tuesday, July 17, 2018

Penyebab sulit untuk bertaubat dan berubah

Antara punca manusia sulit untuk bertaubat dan berubah adalah:

1. Sombong
  • mendustakan kebenaran
  • menganggap remeh akan dosa dan maksiat
2. 'Ujub
  • sudah merasakan dirinya berkorban, rasa dah berubah, rasa dah buat baik
  • tidak meremehkan orang lain tapi dia merasa pada dirinya yang dia sudah baik
3. Merasa dirinya sebagai korban
  • akan sentiasa memikirkan kesalahan orang lain sahaja
4. Pendengki
  • tak suka tengok orang lain
  • fokusnya pada orang lain, bukan pada dirinya
5. Tidak pernah mahu hidup ini menjadi lebih baik


Ustaz Abdullah Gymnastiar





Wednesday, June 13, 2018

Ramadan kali ini

Alhamdulillah pada Selasa lepas (5/6/2018) sehingga pagi Sabtu (9/6/2018), kami dapat berikitkaf di Masjid Biru Shah Alam. suatu kenangan manis yang takkan dapat aku lupakan. walaupun tandasnya yang cukup jauh dan memerlukan pendakian dan penurunan tangga atau transport lif, tapi itulah sebenarnya yang menjadi pemanis dalam ekspedisi i'tikaf kami. Di masjid ini, Allah tunjukkan banyak perkara untuk kami pelajari. Melihat dan merenungi nasib sesetengah Muslim yang susah. Secara teori, kita tahu di dunia ini ada orang yang susah dan senang. Syukur, di masjid inilah kami belajar secara berdepan situasi ini. Tersentuh dan sebak di hati sentiasa ada apabila melihat mereka. Kisah pakcik tua yang berbasikal tidak sempat untuk ambil makanan untuk berbuka kerana sudah habis, kisah makcik yang tidur di dalam tandas dan sentiasa menjaga kebersihan tandas untuk keselesaan pelawat, gelagat anak anak kecil yang turut sama hadir mengikut ibu ayahnya untuk i'tikaf dan terawih, kesungguhan ibu-ibu tua yang hadir ke masjid hanya semata untuk beribadah kepada Allah walaupun sudah tidak larat untuk solat berdiri. Maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan? Allah..
Disini, programnya meriah juga. setiap hari, akan ada qiamullail berjemaah pada pukul 4 pagi dituruti sahur. kemudian solat subuh dan talaqqi al-Quran berserta bacaan terjemahan Al-Quran. kemudian, ada sesetangah hari kuliah DHUHA di ground floor. kemudian ada kuliah Zohor di dewan solat utama, solat tarawih 21 rakaat, kemudian ada kuliah dari pukul 11 - 12.30 malam. tak sangka ramai juga yang hadir kuliah ini. kami join sehari je sebab sebelum ni terlepas dan tidur awal 😅 kuliah kitab umdatul hikam oleh Ustaz Syed syahridzan. Sabtu pagi ini, ada kuliah DHUHA oleh Ustaz Don Daniyal yang bertajuk Kemuncak Ramadhan. Alhamdulillah, mendapat input yang baru.
untuk gambaran, Masjid ini ada 3 tingkat secara asasnya. ground floor inilah terletaknya tandas, tempat wuduk, bilik mandi, kedai kecil, pejabat2, perpustakaan, ruang solat bahagian bawah dan tempat kami berbuka Puasa. kebiasaannya, solat maghrib berjemaah akan diadakan selepas berbuka puasa di ground floor untuk memudahkan pergerakan jemaah.
pada tingkat 1 pula merupakan dewan solat utama yang mempunyai pelbagai Kemudahan seperti air-cond, kipas, kerusi lipat dan ruang solat yang amat besar. pada tingkat 2 pula khusus untuk Kaum muslimat. Di tingkat ini,  pencahayaan agak kurang sedikit kerana tiada lampu yang banyak dan design cermin yang berwarna-warni dan gelap sedikit. disinilah kami tidur sepanjang kami i'tikaf. syukur, first time merasai mendengar khutbah Jumaat secara live. selepas khutbah tu, imam mengumumkan ada orang yg mahu memeluk Islam dan beliau mengucapkan shahadah dibantu oleh imam tersebut. Alhamdulillah tabarkallah.
sungguh manis sekali musafir i'tikaf kali ini. mungkin kerana kami lebih menghargai setiap detik masa yang ada dan mensyukuri setiap apa yang Allah telah berikan kepada kami ❤
moga dipertemukan lagi Ramadan yang akan datang. masjid ini inshaAllah akan dijadikan lagi bagi kami destinasi wajib untuk Ramadan akan datang.




Friday, June 8, 2018

seorang pakcik tua

Semalam berbuka puasa di sebuah masjid.
Kelihatan seorang pakcik tua berbasikal seorang diri baru sampai di tempat berbuka tika waktu berbuka hampir tiba.
Terus pakcik itu ke tempat makanan, namun hampa tiada makanan lagi.
Terus pakcik itu bertanya ada lagi kah makanan pada AJK.
Kemudian pakcik itu berlalu ke suatu sudut sementara azan berkumandang.
Menunggu tiba jika masih ada makanan untuknya.

Tidak berapa lama kemudian mungkin ada yang melihat keadaan  pakcik itu
Terus pergi ke pakcik itu untuk memberikan makanan yang ada untuk berkongsi.
Pakcik tersenyum gembira.
Mengucapkan terima kasih kepada yang memberi.
Membawakan kegembiraan kepada seorang pakcik.

Bersyukurlah selagi masih bernafas.
Kerana tidak terhtitung banyaknya nikmat dan kurniaan yang Allah tunjukkan dan berikan.


7 Jun 2018

Monday, May 14, 2018

sept 2010

Bismillahirrahmanirrahim.InshaAllah hari ini ana akan kongsi segala pesanan dan nasihat para muallimat kepada banat 5 Mumtaz, khusus untuk pelajar SPM 2010 dan juga kepada semua warga Sekolah Menengah Al-Hidayah umumnya.Sebelum tu, ana minta maaf sebab tak dapat nak tulis segala pesanan muallimat secara lengkap sebab masa tu tak bawa pen dan kertas, huhu. Semoga apa yang ana dan kawan2 ana yang dengar apa yang muallimat cakap tu dapat dijadikan peringatan dan kunci untuk kita berjaya di dunia mahupun di akhirat.

Tempat : Dewan SMAH
Masa : Lepas habis sesi bersalam-salaman, jumaat, 3 september 2010

[1] Mh. Zaiton : muallimah sayang antum semua dan muallimah akan doakan untuk antum semua. Kalau ada apa-apa, contact2la muallimah.

[2] Mh. Nurhayati Sulaiman : Jangan sedih-sedih. Kita kena kuat baru  boleh berjaya. Bila nak dekat exam nanti, jangan stress2. Banyakkan baca al-quran.

[3] Mh. Akmar : Allah takkan kabulkan doa kita bila kita doa je, tapi bila kita usaha.

[4] Mh. Roziana : Jadikan result trial spm sebagai kayu ukur kamu. Jangan rasa cukup dengan apa yang kamu dah dapat.

[5] Mh. Suriati (kembar Mh. Shahlawati :) : Jaga kesihatan. Buat elok2.

[6] Mh. Nurhayati Abdul Rahman (pesanan Muallimah yang paling melekat kat otak saya :) : Point pertama- Jangan ulangi kesilapan kamu. Kalau kamu dah tahu kesalahan kamu, jangan ulang lagi!Point kedua- Taat kepada kedua ibu bapa kamu. Sebab redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa kamu.

[6] Muallimah Norbaya : Carilah redha Allah. Jangan cari kawan, tapi carilah sahabat yang mencari redha Allah.

[7] Muallimah Shamsiah : Walaupun Muallimah tak ajar awak tahun ni, tapi Muallimah dah kenal awak sejak form 1 lagi. Bagi yang ambil subjek ekonomi, buat elok2. Buat yang terbaik!

[8] Mh. Suriati Ghazali, Mh. Liana, Mh. Intan, Mh.Nurin : Semoga berjaya. Buat yang terbaik. Banyakkan berdoa. Gagal sekali tak bermakna gagal selamanya. :)

[9] Mh. Paridah : Kalau orang minta Mh berucap, Mh susah sikit na cakap :) Minta maaf. Baguslah kamu semua sebab kamu yang minta nasihat daripada kami, bukan kami yang perlu pergi kat kamu dan beri nasihat  kepada kamu :)

[10] Mh. Khairiah : Ramadan ada beberapa hari je lagi. Banyak2kan beribadat pada-Nya, ye :)

Mh yang tak da masa tu, Mh. Norizan, Mh. Misleha, Mh. Shahlawati, Mh. Haida dan Mh. Khairunnisa' :-( sebab ada hal yang perlu diuruskan.

Untuk para muallimeen Sekolah Menengah Al-Hidayah, Ipoh, sesungguhnya kami amat MENYAYANGI dan MENGHORMATI KALIAN SEMUA SEPERTI IBU BAPA KAMI SENDIRI. Semoga Allah merahmati dan memberkati segala kebaikan yang telah kalian curahkan kepada kami, InshaAllah. Sekali lagi, kami ingin memohon maaf dari hati kami andai pernah menyakitkan hati kalian semua. Jazakamullahu khairan kathira'!

Friday, March 16, 2018

Bagai pepasir..

Terkadang kita merasakan suatu perkara yang kita selalu buat itu adalah perkara biasa dan tak memberi apa-apa erti dan kesan pada tubuh badan jiwa nurani kita. Sedangkan ianya boleh memberi kesan yang amat mendalam dalam kehidupan seharian kita. Rasa gundha gulana, gelisah, tak tentu arah, rasa kosong jiwa. Kerana kita serong merasakan DOSA-DOSA KECIL yang sering kita lakukan itu adalah perkara biasa dan akhirnya ia menjadi seperti sebuah bebola yang amat besar yang akhirnya mengganggu ketenangan hidup kita tanpa kita sedar. Maka berhati-hatilah duhai diri, janganlah sentiasa merasakan kita ini tidak pernha berbuat dosa lantaran kita hanya melihat seperti, "Ah, aku tidak minum arak pun, aku tidak berzina pun, aku tidak mencuri pun". Sedangkan terkadang ada terselit juga dosa-dosa kecil dan terbiasa yang kita lakukan tanpa sedar. Maka, syukurilah pada Ilahi apabila engkau merasa pelik dengan apa yang telah terjadi pada dirimu, apabila engkau merasakan yang engkau telah berbuat dosa yang banyak. Rendahkan dirimu di hadapan Tuhan, bentanglah Sejadah dan hatimu... Mohonlah ampunan dari -Nya dan luahkan segala kegusaran dan dosa-dosa yang telah menyelimuti dirimu selama bertahun-tahun tanpa kau sedar... Mohonlah ampunannya dan hidayah taufiqNya.. Biarlah kita terlambat meluahkan segala penderitaan kita daripada kita langsung tidak sempat berbicara denganNya. Yakinlah dan bersungguh-sungguhlah dalam merebut cinta, ampunan, kasih sayang Allah azza wajalla.. . Kerana Dia lah cinta teragung kita.....

Thursday, March 8, 2018

Alhamdulillah, semalam ayah singgah tengok anaknya kat sini kejap sebelum balik rumah.
am happy! TQ ayah <3 p="">