Saturday, July 22, 2017

Teringin

aku rasa teringin nak rehat.
tidur. seenak enaknya tanpa diganggu sesiapa.

kerana kadang-kadang aku dah penat dengan dunia.
penat dengan ragam lakonan manusia dan diri aku sendiri.
penat dengan segala macam perspektif manusia.
penat dengan pelbagai benda.

Tuhan,
kuatkan aku ku mohon.
Tulus dariku Tuhan.
Tolong jangan tinggalkan aku sendirian, Tuhan.

Monday, July 17, 2017

Betul ke ni ?

Baru baru ini, aku mula terfikir.

Betul ke jalan yang aku pilih ini?

Impian dan cita-cita aku untuk meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Aku sudah mula berkira-kira. Betul ke aku nak teruskan?

Kerna makin aku daki jalan ini, makin aku merasa goyah.

Tapi aku tak boleh berhenti separuh jalan.

Aku kena teruskan impian aku.

Sebab mak ayah sentiasa menyokong aku.

Sahabat baikku sentiasa memberikan kepercayaan yang aku mampu lakukan.

Doa-doa tersembunyi dari orang-orang yang aku kenali dan mungkin tidak kukenali pasti sentiasa ada.

Moga Allah luruskan dan tetapkan hatiku ini.

Untuk teruskan perjuangan ini.

Walau sepahit mana jalan yang bakal aku tempuhi.

Moga ada sinar di sepanjang perjalanan ini dari Ilahi.

Mohon doanya.


17 Julai 2017
<3 p=""> 2.30 petang.
Nilai.

Friday, July 14, 2017

Sihat itu Nikmat

Bismillah.

Sihat itu Nikmat. Sakit itu juga nikmat, sudah semestinya.

Kadang manusia ini sering lupa nikmat sihat yang Allah beri,

Sampai tiba masa Allah hadiahkan dia sakit,

Barulah dia sedar betapa manis dan nikmatnya sihat.

Allah bagi sakit untuk jentik hati manusia,

Untuk kembali kepada Dia,

Rabb Ilahi,

Mengadu pada Dia sesungguh-sungguhnya,

Memohon pertolongan pada Dia,

Mengharap ampun dan belas kasih-Nya.

Setiap perkara yang Allah beri,

Pasti ada sebabnya.


Selamat menjaga kesihatan dalaman dan luaran.

Moga Allah lindungi dan kasihi kita semua.

Amin.

Thursday, April 20, 2017

Doa

Kadang-kadang kita lupa.
Bahawa setiap kejayaan kebahagiaan ketenanangan yang kita ada.
Adalah dari doa-doa insan yang menyayangi kita kerana Allah ta'ala.

Jangan lupa, doakan untuk orang lain juga dalam titipan doa kita tiap hari. :)
Jangan lupa, doakan saya.



Saturday, April 15, 2017

Dengki

Ada seorang Ustaz pernah berkongsi.
Kalau tak silap, Ustaz Dusuki.
Pesannya, jika kita rasa diri kita ini dengki atau iri hati dengan orang lain.
Maka, senyap-senyap.. kita doakan kebaikan untuk mereka.
Kita doakan moga Allah berikan yang terbaik buat mereka.
Dan moga Allah hilangkan rasa dengki kita pada dia.

Contohnya..
Si A rasa sangat jealous dengan si B sebab ada kereta yang besar, rumah besar, banyak gajinya. Maka si A ni bolehlah baca doa dan minta pada Allah...supaya Allah bagi yang terbaik untuk si B dan doakan moga Allah sisihkan rasa jealous tu daripada si A.

Sungguh, Allah dah rezekikan dan tetapkan setiap insan itu, rezeki rezeki yang sesuai dan secukupnya untuk dia. Maka, mengapa manusia itu perlu dengki sesama manusia? Bukanlah kita yang bertugas untuk menentukan siapa dapat rezeki apa. Tapi Allah ta'ala lah yang Maha Berkuasa dan Maha Segalanya.

Wallahu'alam.

Sunday, April 2, 2017

Rijal

Ya Allah.
Baru aku paham apa gunanya Ilmu Rijal Hadith ni T_T dalam bidang hadith.
Malunya, selama ini belajar je, tapi tak faham T________T
Ampuni aku ya Allah.
Terima kasih ya Allah.
Ilmu Allah itu luassssssssssss.. Allahu Akbar.
اللهم انا نسألك علما نافعا

Thursday, February 9, 2017

bila rindu zaman dulu, mesti akan baca balik post blog yang lama-lama sambil tersengih dan tersenyum :)