Wednesday, October 5, 2016

pelahap ilmu

Bismillah.
Belakangan ini aku merasakan semangat untuk study semakin merosot. Allah, sedihnya rasa. Rasa down. Asyik nak ketiduran sahaja,mtidak tahu puncanya.

InshaAllah, untuk kali ini, aku ingin berkongsi. Buat masa sekarang, aku sedang menyambung pengajian master by Research di sebuah IPTA dalam Malaysia. Alhamdulillah, kerana Allah masih beri peluang untuk ku sambung pengajian, menuntut ilmu-Nya.

Untu semester pertama ini, aku hanya punyai 2 subjek yang wajib diambil. Research methodology dan Data Analysis. Kuliah yang aku hadiri ini pula terdiri daripada pelajar Master dan PhD dari fakulti yang pelbagai. Maka, banyak ilmu baru yang aku dapat dari pelbagai jenis bidang. Huhu.

Kadang-kadang dalam kuliah, tak faham juga apa yang pensyarah sampaikan bila kakak-kakak, pakcik-pakci PhD tanya, hihi. Tapi lama-lama Alhamdulillah kita boleh belajar dan faham sekali. Ilmu yang kita belajar ini, bukan untuk setakat tahap master sahaja kita gunakan, tapi sepanjang hayat hidup kita. Perkataan Underpinning Theory, Theoretical Framework, Gap dan lain-lain adalah antara contoh perkataan yang dipelajari dalam kuliah baru ini. Pening tapi amat bermakna dan rasa macam sedap giler bila dah faham benda tu. huhu.

Dua kelas ini hanya dijalankan pada dua hari yang berbeza, antara pukul 6-9 malam. Antara pertengahan itu, kami akan break untuk solat maghrib.

Hari lain memang tiada kelas. Kena kuat sebab kena pandai urus masa dan rancang betul-betul apa yang nak dilakukan pada hari yang bakal dilalui. Kalau tidak ada perancangan, maka kita merancang untuk gagal.



Awal-awal aku join master, aku rasa macam main-main pun ada. Astaghfirullah. Rasa nak berjalan aje. Sedangkan assignment sedang menunggu untuk dilahap dan ditelan olehku. Walaupun 2 subjek semata, tapi Astaghfirullah berderet kerja yang diberi. Benarlah! Memanglah kena ada banyak assignment wahai diri supaya awak faham apa yang awak pelajari!

Kadang-kadang jadi buntu tak tahu mana nak mula macamana. Emm. Itulah pentingnya bila kita tak faham, kenalah cepat cepat tanya pensyarah atau kawan-kawan! Jangan rasa inferior sangat wahai diri! Awak dalam proses nak bina diri sendiri, jangan rasa malu berlebihan sampaikan diri awak langsung tak bergerak dari setapak kaki awak yang di belakang!

Seorang Profesor kami sering mengingatkan. Jangan pernah rasa menyesal nak marah tak tentu pasal awak buat master atau phd by research! Sebab awak sendiri yang pilih jalan ini. You should be more passionate in your study. Rasa cinta sangat-sangat untuk study hanya kerana Allah. Ikhlas your niyyat! Bukan semata mata nak kejar pangkat atau jawatan yang tinggi! Tapi belajarlah hanya kerana Allah dan letakkan keredhaan Allah itu sebagai matlamat utama kamu!

sheikh muszaphar's spirit


Philosophy means... Philas: Wisdom, Sophia: Love for. So, when you are studying right now, doing your research, the basic thing that you must have is the feeling of Love the Wisdom...Love the Knowledge. Not by hating it!

Kalau awak rasa benci dan rasa terpaksa nak buat research, then you'll get nothing my dear. You're just wasting your time struggling to complete your research that you do without LOVE.

So, dear myself, please ikhlas your niyyat and do your very best. Never give up! Jangan asyik nak beri alasan! Teruskan hidup awak! Berpautlah pada Dia. This is your time to do your best, okay.

May Allah bless and count every hardwork that you do! Amin.

Tengah nak boost diri sendiri supaya rajin belajar balikkkk. Fighting!

#reminderformyselftho

5 oktober 2016
7.50pagi
Cahaya pagi mula menyinar

No comments: